An Initiative for Art and Research

Institutter

Rasmus Meyers allé 9
5015 Bergen

www.kodebergen.no

 We are all naive materialists, I thought. And we are all rationalists. We demand an immediate rational explanation for everything, we want everything reduced to a handful of known facts. And not one of us has even an ounce of dialectics. It never occurs to anybody that the known facts and some new phenomenon might be separated by an entire ocean of the unknown, so we declare the new phenomenon supernatural and, therefore, impossible.

 

 

FORSKERE OG VERK VED DETTE INSTITUTTET 

 

1 Tomaá Gutiérrez Alea, Death of a Bureaucrat, Kuba, 1966. Svart / Hvit, lyd, 1 time 25 minutter, fragment. Med tillatelse fra Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos, Havana.

2 Aeron Bergman og Alejandra Salinas, Monument to Rebellion, 2007–2013. Inkjet og Lambda prints fra digitale fotografier, grafisk trykk på papir, Vlisco voks prints, bok, variable dimensjoner.

3 Ada Rybachuk og Volodymyr Melnychenko, Wall of Memory, offentlig veggmaleri på Baykovo krematorium og kirkegård, Kyiv, 1968–1982 (ødelagt). Dokumentasjon fra kunstnernes arkiv. Med tillatelse fra Volodymyr Melnychenko, Kyiv.

4 a Carlfriedrich Claus, Allegorical Essay for Albert Wigand. A Communist Problem for the Future: The Naturalization of Humanity and the Humanization of Nature, 1979. Silketrykk av tegning, 60 x 75 cm.

b Carlfriedrich Claus, Aurora, 1977. Folie med 10 etsninger (utvidet versjon 15), med sitater over etsninger på gjennomsiktig papir, 40 x 30 cm. Jörg Seiferts samling, Annaberg-Buchholz.

5 a Władysław Strzemiński, The Hands. A Study for Harvesters, 1950. Gouache og blyant på papir, 34 x 32 cm. Piotr Nowickis samling, Warszawa. Med tillatelse fra Polish Modern Art Foundation, Warszawa.

b Władysław Strzemiński, digitale skanninger av forskningstegninger fra boken Theory of Vision, 1974. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia (Krakow: Wydawnictwo Literackie, 1974).

c Władysław Strzemiński, The Unemployed, 1939. Blyant på papir, 34 x 41 cm. Dr. Werner Jerkes samling, Tyskland.

d Władysław Strzemiński, Woman in a Window, 1948. Blyant på papir, 65 x 40.6 cm. Dr. Werner Jerkes samling, Recklinghausen.

e Władysław Strzemiński, Women Harvesting, 1950. Tempera og fargestift på papir, 62 x 36 cm. Dr. Werner Jerkes samling, Recklinghausen.

6 Dmitry Gutov, Patience, 2013. Maleriserie, olje på lerret, variable dimensjoner. Co-produsert av Bergen Assembly 2013

7 a Ane Hjort Guttu, How to Become a Non-Artist, 2007. Video, farge, lyd, 12 minutter.

b Ane Hjort Guttu, Static Dynamic Tension Force Form Counterform, 2009. Inkjet prints, 50 x 70 cm.

c Ane Hjort Guttu, Untitled (The City at Night), 2013. HD video, farge, lyd, 25 minutter. Co-produsert av Bergen Assembly 2013.

8 Anna Oppermann, Ersatz Problem by Example of Beans, 1968–1977. Mixed media, variable dimensjoner. Med tillatelse fra boet til Anna Oppermann og Galerie Barbara Thumm, Berlin

 
Shop