An Initiative for Art and Research

Institutter

Rasmus Meyers allé 5
5015 Bergen

www.kunsthall.no

The 4 exhibiton rooms at Bergen Kunsthall closed 2 October 2013. Room No 5 with the exhibit of Mariusz Tarkawian is on view until 27 October.

 

I said: ‘May I call in to see you tomorrow morning?’ He shook his head, and I thought I detected a slight note of mockery in his answer.‘No, that’s quite impossible. Tomorrow morning, Alexander Ivanovich, you will be summoned to the Kitezhgrad Plant, and I shall have to grant you a secondment.’

I felt stupid. There was something humiliating about this determinism that condemned me, an independent human being with freedom of will, to absolutely determined actions that no longer depended on me. (. . .) The point was that now I couldn’t die or fall ill or even turn stroppy and threaten to resign. I was foredoomed and for the first time I understood the terrible meaning of that word. I had always known that it was bad to be foredoomed to be executed, for instance, or to go blind. But now it turned out that even to be foredoomed to the love of the most wonderful girl in all the world, or an absolutely fascinating voyage round the world or a trip to Kitezhgrad (which I’d been wanting to visit for the last three months), could be extremely unpleasant too. I suddenly saw knowledge of the future in an entirely new light.

 

 

FORSKERE OG VERK VED DETTE INSTITUTTET 

 

1 Soviet Photography

 a Anatoly Boldin, Freshman. Bauman Moscow State Technical University, 1962. Ny sølvgelatinprint, 30 x 40 cm.

b Yakov Khalip, Mayan Language Unraveled. Punch Cards, 1962. Ny sølvgelatinprint, 30 x 40 cm.

c Nicolay Khorunzhiy, Eyes of the Twentieth Century, 1960s. Ny sølvgelatinprint, 40 x 30 cm.

d Nicolay Khorunzhiy, Seismologists, 1957. Ny sølvgelatinprint, 27.5 x 27 cm.

e Anatoly Khrupov, Physics and Lyrics, 1960. Ny sølvgelatinprint, 40 x 30 cm.

f Anatoly Khrupov, Vilnius. State University. In the Physics Lab, 1960-tallet. Ny sølvgelatinprint, 30 x 40 cm.

g Vladimir Lagrange, In the Early Days of Computer Technology, 1979. Ny sølvgelatinprint, 30 x 40 cm.

h Vladimir Lagrange, Template, Eraser, Pencil. New Model of the Volga. Gorky Car Plant. Design Bureau, 1969. Ny sølvgelatinprint, 32 x 28.5 cm.

i Vladimir Lagrange, World of Formulas. Moscow State University. Graduate Students, 1966. Ny sølvgelatinprint, 30 x 40 cm.

Alle verk med tillatelse fra The Lumiere Brothers Center for Photography, Moskva.

2 Kiluanji Kia Henda, Icarus 13, 2008. Åtte digitale kromogeniske prints, 80 x 120 cm, maquette, variable dimensjoner, vinyl-bokstavering, 180 x 100 cm. Med tillatelse fra Galleria Fonti, Napoli, og Galeria Filomena Soares, Lisboa.

3 Gnezdo Group, An Attempt of Seeing Oneself in the Past and Future, fra serien “Non-Functional Art,” 1977. Fotodokumentasjon av performance, ny digital print. Med tillatelse fra Victor Skersis, Betlehem, PA.

4 Ritwik Ghatak, Reason, Debate and a Story, India, 1974. Svart/hvit, lyd, fragmenter.

5 a Uriel Orlow, Unmade Film: The Closing Credits, 2013. 35 mm overført til 16 mm stumfilm, 7 minutters loop. Fra Unmade Film, 2013, flerdelt prosjekt. Med tillatelse fra kunstneren. Med støtte fra Al Ma’mal Foundation for Contemporary Art, Jerusalem, og Pro Helvetia, Zürich. Co-produsert av Bergen Assembly 2013.

b Uriel Orlow, Unmade Film: The Reconnaissance, 2012–2013. Foto-tapeter, fotografier montert på aluminium, lysbilde-projeksjon, sandkasse, lyd, variable dimensjoner. Med tillatelse fra kunstneren. Med støtte fra Al Ma’mal Foundation for Contemporary Art, Jerusalem, og Pro Helvetia, Zürich.

6 Minze Tummescheit og Arne Hectorcinema copains, Fictions and Futures— Happiness in the Abstract, 2013. To-kanals HD video, farge, lyd, 21 minutter. Co-produsert av Bergen Assembly 2013.

7 Konstanze Schmitt, Milda, 2013. Video, 5 kanaler, 48:18 minutter, lydinstallasjon, variable dimensjoner. Skuespillere: Bini Adamczak, Irene Mattioli, Felicita Reuschling, Anna Schmidt, Susanne Schultz. Med tillatelse fra kunstneren. Co-produsert av Bergen Assembly 2013.

8 Ivan Melnychuk og Oleksandr Burlaka—Grupa Predmetiv, Island, 2013. Mixed media, maquette (MDF, plast), digitale trykk, tegninger, blekk på papir, variable dimensjoner. Co-produsert av Bergen Assembly 2013.

Socialist Sci-Fi

a Aelita, USSR, 1924. Svart/hvit, stumfilm, 1 time 53 minutter, fragment. Regissert av Yakov Protozanov. Med tillatelse fra National Film Foundation of Russian Federation (Gosfilmofond), Moskva.

b The Andromeda Nebula, USSR, 1967. Farge, lyd, 1 time 17 minutter, fragment. Regissert av Yevgeniy Sherstobitov.

c Cosmic Journey, USSR, 1935. Svart/hvit, lyd, 1 time 5 minutter, fragment. Regissert av Vasily Zhuravlev. Med tillatelse fra National Film Foundation of Russian Federation (Gosfilmofond), Moskva.

d Eolomea, GDR, 1972. Farge, lyd, 1 time 23 minutter, fragment. Regissert av Hermann Zschoche. Rettigheter: PROGRESS Film-Verleih, Berlin.

e Planet of Storms, USSR, 1962. Farge, lyd, 1 time 12 minutter, fragment. Regissert av Pavel Klushantsov.

f The Silent Star, GDR/Polen, 1959. Farge, lyd, 1 time 34 minutter, fragment. Regissert av Kurt Maetzig. Rettigheter: PROGRESS Film-Verleih, Berlin.

10 Ilya Kabakov, Painting #349, Charles Rosenthal: They Are Discussing the New Plan (1930), 1998, fra Ilya og Emilia Kabakov, An Alternative History of Art. Digital reproduksjon. Med tillatelse fra Ilya og Emilia Kabakov, Long Island.

11 a Pelin Tan og Anton Vidokle, 2084–episode I, 2011. HD video, farge, lyd, 22 minutter.

b Pelin Tan og Anton Vidokle, 2084–episode III, 2013. HD video, farge, lyd, 22 minutter. Co-produser av Bergen Assembly 2013.

12 Mariusz Tarkawian, The Artworks of the Future, 2013. Tegninger (blyant på papir), 10 x 15 cm, installasjon, variable dimensjoner. Co-produsert av Bergen Assembly 2013. Hans prosjekt for Bergen Assembly ble realisert med generøs støtte fra Hordaland kunstsenter.

 
Shop